“CHARGEBACK” VEYA “TERS İBRAZ”

Uluslararası kartlı ödeme sistemleri(Visa, Mastercard, Amex, Diners, JCB ve CUP Garanti Bankası’nın acquire etme yetkisine sahip olduğu kartlı ödeme sistemi kuruluşları), kart hamillerinin maruz kalabilecekleri riskleri engellemek ve markalarının itibarını korumak amacıyla yapılacak işlemlerde çeşitli düzenlemeler getirmiştir. Bankalar, kart kuruluşlarının kurallarına bağlıdırlar ve bu kurallara uymak zorundadırlar.

Uluslararası kartlı ödeme sistemleri kurallarına göre, kart sahipleri kendi kartlarıyla yapılan işlemlere itiraz etme hakkına sahiptirler. Bu itiraz, kart sahibi banka tarafından iş yeri bankasına iletilir, iş yeri bankası ise ilgili iş yerinden itiraz edilen işlem ile ilgili belgeleri talep eder. Talep edilen belgelerin yetersiz olması durumunda, söz konusu işlem tutarı iş yeri bankası tarafından ilgili iş yerinden tahsil edilir ve kart sahibi bankaya aktarılır. Bu işleme “chargeback” veya “ters ibraz” adı verilir.

Kart hamillerinin; ürün/hizmet temini ile ilgili itirazlarda, beklenen teslim tarihinden itibaren en fazla 120 günlük itiraz süreleri vardır.

1.ÜRÜN/HİZMET TEMİNİ İTİRAZLARI NEDİR? HANGİ GEREKÇELER İLE YAPILIR?

Kart hamilinin sipariş ettiği ürünü teslim alamadığı veya hizmetin sunulmadığı durumlarda kullanılan itiraz tipidir.

Bu itiraz tipi için aşağıda belirtilen gerekçelerden birinin bulunması gerekmektedir.

  • İş yeri tarafından işlem tarihinden sonraki bir tarihte teslim edilecek ürünlerde, müşteriyle teslim tarihinin ve koşullarının belirtildiği bir sözleşme düzenlememesi.
  • İş yeri, tutarını tahsil ettiği ürün veya hizmeti, anlaşmada yer alan tarihte ve/veya lokasyonda, istenen kişiye teslim etmemesi.
  • İş yerinin satış anında belirtilen zamandan geç ürün teslim etmesi.
  • Kart hamilinin, ürün/hizmet teslim tarihinden önce yaptığı iptaller.
  • İş yerinin ürün paketini boş teslim etmesi.

2.ÜRÜN/HİZMET TEMİNİ İTİRAZI HALİNDE İŞ YERİNDEN İSTENEN BELGELER NELERDİR?

Ürün/hizmet temini itirazı halinde iş yeri ilgili bankanın kendisi ile irtibatı akabinde aşağıda belirtilen dokümanları sunmalıdır;

  • İş yeri, itirazı reddedebilmek için imzalı teslimat tutanağı ile ürünün teslimatını kanıtlamalıdır.
  • İş yeri, ileri bir tarihte teslim edilecek ürünlerde, kart hamili ile anlaşılan tarihte ve adreste teslim edildiğini ispatlayan imzalı belge sunmalıdır.
  • İş yeri, işlem anında kart hamili tarafından teslim alınan ürünlerde, imzalı/pinli ve imprint edilmiş slip ve faturayı sunmalıdır.
  • Hizmetin verildiğinin kanıtlayan belgeleri iş yeri açıklamasıyla birlikte, hava yolu şirketleri için, biletin kullanıldığını, uçuşun gerçekleştiğini gösteren manifestoları sunmalıdır.
WhatsApp'tan Yazın !